Dòng Nội dung
1
Perception of Native English Reduced Forms in Chinese Learners : Its Role in Listening Comprehension and Its Phonological Correlates / Simpson W. L. Wong, Peggy P. K. Mok, Kevin Kien-Hoa Chung,... // Tesol Quaterly Volume 51, Issue1

Pages 7–31.

Previous research has shown that learners of English as a second language have difficulties in understanding connected speech spoken by native English speakers. This study examines the role of the perception of reduced forms (e.g., contraction, elision, assimilation) of English words in connected speech comprehension and the phonological skills underpinning reduced forms perception. Sixty Chinese-speaking undergraduate students were tested with a battery of listening and phonological tasks in English. Results of regression analyses show that receptive vocabulary and perception of reduced forms contributed unique variance to listening comprehension for native English. Moreover, results further show that part-word recognition in a speech gating task and receptive vocabulary predicted perception of reduced forms via a direct pathway, whereas phonemic awareness and phonological memory predicted perception of reduced forms via an indirect pathway (through part-word recognition). These results have implications for the phonological skills that are fundamental to the acquisition of reduced pronunciation variants and the importance of systematic training of reduced forms perception in second language education.

2
Ứng dụng "kĩ thuật nói đuổi theo" để cải thiện khả năng nói của người học / Phạm Thị Thu Hiền. // Kỷ yếu hội thảo khoa học giảng viên lần thứ nhất năm học 2021-2022 Khoa tiếng Anh 10/2021
Hà Nội : Đại học Hà Nội, 2021
tr. 37-44

Kĩ năng nói từ lâu đã được xem là kĩ năng khó nhất. Ngoài ra, tâm lí khi đứng trước đám đông làm người học gặp khó khăn khi không thể diễn đạt một cách trôi chảy và chính xác thông tin cần truyền tải, gây hạn chế không nhỏ đến hiệu quả giao tiếp. "Kĩ thuật nói đuổi theo" được nghiên cứu và khẳng định góp phần đáng kể giúp người đọc phát triển phản xạ nói trôi chảy, cải thiện phát âm cũng như tự tin trong phát ngôn.