Dòng Nội dung
1
Đánh giá giáo trình "New English file pre-intermedite" = An evaluation of “New English life pre-intermadiate”/ Đào Thị Sáng. // Ngôn ngữ và đời sống. 2014, Số 11 (229).
2014
tr.24-28

The study was conducted to evaluate the material New English File Pre-intermediate which has been used for the first-year non-English mojor student at the University of Social Sciences and Humanities (USSH) since 2010 with a view to collection instruments employed in this study were questionnaires for teachers and students, teachers’ interviews and teachers’ weekly self-report. The material is analyzed based on the criteria proposed by Hutchinson & Water (1987), Cunningsworth’s (1995), Tomlinson’s (1998) and Mc Grath’s (2002) frameworks. The strengths and weaknesses of the material discovered through the study enable the author to conclude that the material responds to students’ needs and interests.Suggestions for better application of the material include adaptation techniques like addition, deletion, replacement, re-ordering and combination. Hopefully, these can help improve students’ English learning quality at the institution.

2
Về cách phân loại câu vô nhân xưng trong tiếng Pháp = A propos de la classification des phrases impersonnelles en Français / Nguyễn Thị Thu Trang. // Tạp chí khoa học ngoại ngữ 55/2018
Hà Nội : Đại học Hà Nội, 2018
tr. 14-24

Câu vô nhân xưng là một hiện tượng ngôn ngữ đặc trưng, được sử dụng phổ biến trong tiếng Pháp nhưng thực tế gây khá nhiều khó khăn cho học viên Việt Nam. Thế nhưng, trong các sách ngữ pháp tiếng Pháp, việc phân loại và định nghĩa kiểu câu này không nhất quán, tùy thuộc vào mỗi tác giả. Nhằm giúp người học dễ dàng lĩnh hội kiểu câu này hơn, trong bài nghiên cứu này, chúng tôi sẽ thảo luận về tiêu chí nhận diện “câu vô nhân xưng” và “cấu trúc vô nhân xưng” cũng như cách phân loại các loại câu đó trong tiếng Pháp, từ đó đưa ra những đề xuất cụ thể phù hợp với người học Việt Nam.