Dòng Nội dung
1
A restricted curriculum for second language learners – a self-fulfiling teacher strategy / Asa Wedin // Language and education Vol24, N.3

p171 - p183
Asa Wedin.
The forcus of this article is on relations between classroom interaction, surricular knowledge and student angagement in diverse classroom. It’ s based on a study with emographic perspective in which two primary school classes in Sweden were followed for three years. The analysis draws in Halliday’s Systemic Funtional Linguistics. The reults indicate that language use in the classroom is on a basic everyday level and that high teacher control results in low-demanding talks and low engagement among students. Interaction in the classroom mainly consists of short talk-turns with fragmented language, frequent repairs and interruptions, while writing and reading consists of single words and short sentences. Although the classroom atmosphere is frendly and inclusive, second language students are denied necessary opportunities to develop curricuular knowledge and Swedish at the advanced level, which they will need higher up in the school system. The restricted curriculum that these students are offered in school thus restricts their oppotunities to school success. Thus, i argue for a more reflective and critical approach regarding language use in classroom

2
Bàn về tình hình giảng dạy văn học Nhật bản tại Việt Nam = Current situation and issues of teaching Japanese literature in Vietnam / Hoàng Liên. // Tạp chí khoa học ngoại ngữ 53/2017
Hà Nội : Đại học Hà Nội, 2017
tr. 103-144

Quan hệ hợp tác giữa Việt Nam và Nhật Bản đang phát triển toàn diện. Hai nước đã trở thành đối tác chiến lược của nhau. Những năm gần đây, mối quan hệ này có tác động lớn đến nhu cầu về nguồn nhân lực tiếng Nhật. Vì vậy, việc giảng dạy và nghiên cứu văn hóa ngôn ngữ Nhật ngày càng được chú trọng, trong đó có việc giảng dạy văn học Nhật Bản. Trong bài viết này, tác giả khái quát về tình hình giảng dạy văn học Nhật Bản tại Việt Nam, về chương trình đạo tạo, sách giáo khoa, giáo trình, nội dung giảng dạy ở bậc phổ thông trung học và ở bậc đại học từ đó nêu lên một số đề xuất, giải pháp. Bài viết cũng mong muốn giới thiệu tới độc giả cái nhìn và cách tiếp cận sâu hơn với nội dung giảng dạy môn văn học Nhật Bản trong chương trình đào tạo cử nhân ngôn ngữ Nhật tại Trường Đại học Hà Nội và một số kết quả đánh giá của sinh viên về môn học này.

3
First-grade teachers’ perception and implementation of a semi-scripted reading curriculum / Mary Taylor Ainsworth, Evan Ortlieb, Earl H. Cheek Jr., Roberta Simnacher Pate and Carol Fetters // Language and education 2012, Vol26, N.5
2012
p. 77-90

A teacher’s role was dramatically changed from that of an educator to that of a facilitator with the adoption of semi-scripted curriculums. This case study explores teachers’ per¬ception and implementation of a state’s English Language Arts curriculum in first-grade classrooms. Four first-grade teachers from a large urban school district were observed during the 90-minute literacy instruction block for four weeks each using Spradley’s De¬velopmental Research Sequence. In addition, data were collected from multiple teacher interviews. Qualitative analyses yielded the following themes: (a) teachers were mini¬mally supported in professional development for using the curriculum; (b) they often ventured beyond the scope of the curriculum in resource usage; and (c) their planning was eased with the adoption of a semi-scripted curriculum. Furthermore, this sampling of first-grade teachers implemented English Language Arts curriculum through integrat¬ing both phonics and reading instruction. Findings are relevant to classroom teachers, curriculum coaches and administrators alike

4
Giáo trình dạy dịch version 3.0 / Nguyễn Quý Tâm. // Kỷ yếu: Hội thảo khoa học giáo viên năm học 2020-2021 Khoa tiếng Anh 1/2021
Hà Nội : Đại học Hà Nội, 2021
tr. 165-173

Bài viết giới thiệu về giáo trình dạy dịch và những ưu điểm của giáo trình dịch dạy thế hệ ba.

5