• Bài trích
  • Từ nguyên lý cộng tác của Grice đến lí thuyết quan hệ của Sperber và Wilson. /

Tác giả CN Trương, Viên.
Nhan đề dịch From Grice’s cooperative principle to Sperber and Wilson’s theory of relevance.
Nhan đề Từ nguyên lý cộng tác của Grice đến lí thuyết quan hệ của Sperber và Wilson. /Trương Viên.
Thông tin xuất bản 2014
Mô tả vật lý tr. 6-11.
Tùng thư Hội Ngôn ngữ học Việt Nam.
Tóm tắt One of the essential issues of present-day pragmatics is to establish the information processing models in communication, through investigating ways of transferring and receiving content of communication in an effective way so as to avoid failure and/or misunderstanding in communication. This article focuses on presenting Grice’s Cooperative Principle and Sperber and Wilson’s Theory of Relevance, then pointing out similarities and differences in communication between the two approaches. First, the article deals with Grice s Cooperative Principle, exploring features of the cooperative principle and maxims. Then it talks about implicature with its distinctive characteristics. Finally, Sperber and Wilson s Theory of Relevance is presented in the article, focusing on factors that constitute the theory such as contextual effects, linguistic forms, and processing effort. Remarks on similarities and differences in communication between the two approaches together with some pedagogical implications are presented in the conclusion of the article.
Đề mục chủ đề Ngôn ngữ học--TVĐHHN
Thuật ngữ không kiểm soát Cooperative principle.
Thuật ngữ không kiểm soát Giao tiếp.
Thuật ngữ không kiểm soát H. P. Grice.
Thuật ngữ không kiểm soát Lí thuyết quan hệ.
Thuật ngữ không kiểm soát Nguyên lí cộng tác.
Thuật ngữ không kiểm soát Sperber.
Thuật ngữ không kiểm soát Theory of relevance.
Thuật ngữ không kiểm soát Wilson.
Thuật ngữ không kiểm soát Communication.
Nguồn trích Ngôn ngữ và đời sống.- 2014, Số 6 (224).
000 00000nab a2200000 a 4500
00132362
0022
00442723
005201812051414
008141009s2014 vm| vie
0091 0
022|a08683409
035|a1456408021
039|a20241202170125|bidtocn|c20181205141455|dhuongnt|y20141009142819|zsvtt
0410 |avie
044|avm
1000 |aTrương, Viên.
2420 |aFrom Grice’s cooperative principle to Sperber and Wilson’s theory of relevance.|yeng
24510|aTừ nguyên lý cộng tác của Grice đến lí thuyết quan hệ của Sperber và Wilson. /|cTrương Viên.
260|c2014
300|atr. 6-11.
3620 |aSố 6 (2014).
4900 |aHội Ngôn ngữ học Việt Nam.
520|aOne of the essential issues of present-day pragmatics is to establish the information processing models in communication, through investigating ways of transferring and receiving content of communication in an effective way so as to avoid failure and/or misunderstanding in communication. This article focuses on presenting Grice’s Cooperative Principle and Sperber and Wilson’s Theory of Relevance, then pointing out similarities and differences in communication between the two approaches. First, the article deals with Grice s Cooperative Principle, exploring features of the cooperative principle and maxims. Then it talks about implicature with its distinctive characteristics. Finally, Sperber and Wilson s Theory of Relevance is presented in the article, focusing on factors that constitute the theory such as contextual effects, linguistic forms, and processing effort. Remarks on similarities and differences in communication between the two approaches together with some pedagogical implications are presented in the conclusion of the article.
65010|aNgôn ngữ học|2TVĐHHN
6530 |aCooperative principle.
6530 |aGiao tiếp.
6530 |aH. P. Grice.
6530 |aLí thuyết quan hệ.
6530 |aNguyên lí cộng tác.
6530 |aSperber.
6530 |aTheory of relevance.
6530 |aWilson.
6530 |aCommunication.
773|tNgôn ngữ và đời sống.|g2014, Số 6 (224).
890|a0|b0|c0|d0

Không có liên kết tài liệu số nào