• Bài trích
  • Quá trình hình thành số đếm phản ánh các bước phát triển nhận thức /

Tác giả CN Hoàng, Thị Châu.
Nhan đề Quá trình hình thành số đếm phản ánh các bước phát triển nhận thức /Hoàng Thị Châu.
Thông tin xuất bản 2015
Mô tả vật lý tr. 25-31.
Tùng thư Viện Hàn lâm khoa học xã hội Việt Nam. Viện Ngôn ngữ học.
Tóm tắt Through an analysis of thousands of numeral systems (NS) of the world’s languages in the website of Eugence Chan, the paper highlights the step of NS formation and links it the development process of thought and language in a narrow sense. NS appeared when humans could use their fingers for counting. The primary numbers “1” , “2” , “3”, “4” were named by little finger, ring finger, middle finger, index finger (metaphor, as we are thinking nowadays). The number “5” was not thumb but hand (sum of 5 finger) as the mark of quinary numeration. So as human body was used to name number “20” as a mark to transform quinary numeration to vigesimal, the Romans utilized Latin letters L for “50”, C for “100”, D for “500”, M for “1000” to fill up their ancient digit system with figures of fingers and hands (I, II, III, V, X). Finally, the “0” , beginning the old Arabic digit system for decimal NS, with the number “1” , built up a new Binary NS, used in informatics nowadays.
Đề mục chủ đề Số đếm--Quá trình hình thành--TVĐHHN.
Thuật ngữ không kiểm soát System
Thuật ngữ không kiểm soát Metaphor
Thuật ngữ không kiểm soát Hand
Thuật ngữ không kiểm soát Human body
Thuật ngữ không kiểm soát Quinary numeration
Thuật ngữ không kiểm soát Vigesimal numeration.
Thuật ngữ không kiểm soát Category
Thuật ngữ không kiểm soát Digit finger
Thuật ngữ không kiểm soát Mark number
Thuật ngữ không kiểm soát Phát triển nhận thức
Thuật ngữ không kiểm soát Quá trình hình thành
Thuật ngữ không kiểm soát Rank
Thuật ngữ không kiểm soát Số đếm
Nguồn trích Ngôn ngữ.- 2014, Số 9.
000 00000cab a2200000 a 4500
00137448
0022
00447912
005201912191051
008160303s2015 vm| vie
0091 0
022|a08667519
039|a20191219105141|btult|c20160303161231|dngant|y20160303161231|zsvtt
0410 |avie
044|avm
1000 |aHoàng, Thị Châu.
24510|aQuá trình hình thành số đếm phản ánh các bước phát triển nhận thức /|cHoàng Thị Châu.
260|c2015
300|atr. 25-31.
3620 |aSố 9 (2014).
4900 |aViện Hàn lâm khoa học xã hội Việt Nam. Viện Ngôn ngữ học.
520|aThrough an analysis of thousands of numeral systems (NS) of the world’s languages in the website of Eugence Chan, the paper highlights the step of NS formation and links it the development process of thought and language in a narrow sense. NS appeared when humans could use their fingers for counting. The primary numbers “1” , “2” , “3”, “4” were named by little finger, ring finger, middle finger, index finger (metaphor, as we are thinking nowadays). The number “5” was not thumb but hand (sum of 5 finger) as the mark of quinary numeration. So as human body was used to name number “20” as a mark to transform quinary numeration to vigesimal, the Romans utilized Latin letters L for “50”, C for “100”, D for “500”, M for “1000” to fill up their ancient digit system with figures of fingers and hands (I, II, III, V, X). Finally, the “0” , beginning the old Arabic digit system for decimal NS, with the number “1” , built up a new Binary NS, used in informatics nowadays.
65017|aSố đếm|xQuá trình hình thành|2TVĐHHN.
6530 |aSystem
6530 |aMetaphor
6530 |aHand
6530 |aHuman body
6530 |aQuinary numeration
6530 |aVigesimal numeration.
6530 |aCategory
6530 |aDigit finger
6530 |aMark number
6530 |aPhát triển nhận thức
6530 |aQuá trình hình thành
6530 |aRank
6530 |aSố đếm
773|tNgôn ngữ.|g2014, Số 9.
890|a0|b0|c0|d0

Không có liên kết tài liệu số nào