Tác giả CN
| Hoàng, Thị Châu. |
Nhan đề
| Quá trình hình thành số đếm phản ánh các bước phát triển nhận thức /Hoàng Thị Châu. |
Thông tin xuất bản
| 2015 |
Mô tả vật lý
| tr. 25-31. |
Tùng thư
| Viện Hàn lâm khoa học xã hội Việt Nam. Viện Ngôn ngữ học. |
Tóm tắt
| Through an analysis of thousands of numeral systems (NS) of the world’s languages in the website of Eugence Chan, the paper highlights the step of NS formation and links it the development process of thought and language in a narrow sense. NS appeared when humans could use their fingers for counting. The primary numbers “1” , “2” , “3”, “4” were named by little finger, ring finger, middle finger, index finger (metaphor, as we are thinking nowadays). The number “5” was not thumb but hand (sum of 5 finger) as the mark of quinary numeration. So as human body was used to name number “20” as a mark to transform quinary numeration to vigesimal, the Romans utilized Latin letters L for “50”, C for “100”, D for “500”, M for “1000” to fill up their ancient digit system with figures of fingers and hands (I, II, III, V, X). Finally, the “0” , beginning the old Arabic digit system for decimal NS, with the number “1” , built up a new Binary NS, used in informatics nowadays. |
Đề mục chủ đề
| Số đếm--Quá trình hình thành--TVĐHHN. |
Thuật ngữ không kiểm soát
| System |
Thuật ngữ không kiểm soát
| Metaphor |
Thuật ngữ không kiểm soát
| Hand |
Thuật ngữ không kiểm soát
| Human body |
Thuật ngữ không kiểm soát
| Quinary numeration |
Thuật ngữ không kiểm soát
| Vigesimal numeration. |
Thuật ngữ không kiểm soát
| Category |
Thuật ngữ không kiểm soát
| Digit finger |
Thuật ngữ không kiểm soát
| Mark number |
Thuật ngữ không kiểm soát
| Phát triển nhận thức |
Thuật ngữ không kiểm soát
| Quá trình hình thành |
Thuật ngữ không kiểm soát
| Rank |
Thuật ngữ không kiểm soát
| Số đếm |
Nguồn trích
| Ngôn ngữ.- 2014, Số 9. |
|
000
| 00000cab a2200000 a 4500 |
---|
001 | 37448 |
---|
002 | 2 |
---|
004 | 47912 |
---|
005 | 201912191051 |
---|
008 | 160303s2015 vm| vie |
---|
009 | 1 0 |
---|
022 | |a08667519 |
---|
039 | |a20191219105141|btult|c20160303161231|dngant|y20160303161231|zsvtt |
---|
041 | 0 |avie |
---|
044 | |avm |
---|
100 | 0 |aHoàng, Thị Châu. |
---|
245 | 10|aQuá trình hình thành số đếm phản ánh các bước phát triển nhận thức /|cHoàng Thị Châu. |
---|
260 | |c2015 |
---|
300 | |atr. 25-31. |
---|
362 | 0 |aSố 9 (2014). |
---|
490 | 0 |aViện Hàn lâm khoa học xã hội Việt Nam. Viện Ngôn ngữ học. |
---|
520 | |aThrough an analysis of thousands of numeral systems (NS) of the world’s languages in the website of Eugence Chan, the paper highlights the step of NS formation and links it the development process of thought and language in a narrow sense. NS appeared when humans could use their fingers for counting. The primary numbers “1” , “2” , “3”, “4” were named by little finger, ring finger, middle finger, index finger (metaphor, as we are thinking nowadays). The number “5” was not thumb but hand (sum of 5 finger) as the mark of quinary numeration. So as human body was used to name number “20” as a mark to transform quinary numeration to vigesimal, the Romans utilized Latin letters L for “50”, C for “100”, D for “500”, M for “1000” to fill up their ancient digit system with figures of fingers and hands (I, II, III, V, X). Finally, the “0” , beginning the old Arabic digit system for decimal NS, with the number “1” , built up a new Binary NS, used in informatics nowadays. |
---|
650 | 17|aSố đếm|xQuá trình hình thành|2TVĐHHN. |
---|
653 | 0 |aSystem |
---|
653 | 0 |aMetaphor |
---|
653 | 0 |aHand |
---|
653 | 0 |aHuman body |
---|
653 | 0 |aQuinary numeration |
---|
653 | 0 |aVigesimal numeration. |
---|
653 | 0 |aCategory |
---|
653 | 0 |aDigit finger |
---|
653 | 0 |aMark number |
---|
653 | 0 |aPhát triển nhận thức |
---|
653 | 0 |aQuá trình hình thành |
---|
653 | 0 |aRank |
---|
653 | 0 |aSố đếm |
---|
773 | |tNgôn ngữ.|g2014, Số 9. |
---|
890 | |a0|b0|c0|d0 |
---|
| |
Không có liên kết tài liệu số nào
|
|
|
|