|
Dòng
|
Nội dung
|
|
1
|
Asyndètes temporelles / Mathieu Avanzi, Laure Anne Johnsen.
// Langages. 2015, Vol.200. 2015p. 103-119. Cet article vise à décrire les propriétés grammaticales de couplages de constructions verbales asyndétiques (i.e. non liées par un morphème segmental subordonnant ou coordonnant) exprimant une valeur temporelle. L’examen des propriétés syntactico-sémantiques et prosodiques de productions extraites de divers corpus de français parlé permet de montrer que, contrairement à ce qui est généralement décrit dans la littérature, les structures à l’étude ne sont pas grammaticalement homogènes, et qu’il est possible de faire la part entre quatre types d’asyndètes temporelles structuralement différentes. Nous discutons également du rôle de la prosodie dans le marquage des relations asyndétiques.
Đầu mục:0
(Lượt lưu thông:0)
|
|
2
|
Hésitations et faux-départs dans le langage adulte et enfantin : Le rôle de la prosodie / Ester, Scarpa, Christelle Dodane, Angelina Nunes de Vasconcelos.
// Langages N° 211 (3/2018) 2018.p. 41-59. This article argues against the deviant character of disfluency by interpreting fluency and disfluency in an integrated and complementary way. It aims to contribute to related acoustic and phonological results that show that episodes of disfluent speech obey ordered and hierarchical principles of prosodic domains. Characteristics of hesitation and the relationship between pause, false starts and F0 on the speech of one adult and two children (age from 2;0 to 3;0) were analyzed from the point of view of Prosodic Phonology. The results show dependency of hesitation marks on the prosodic structure of the utterance and that the interplay between fluency and disfluency is a multifaceted and cognitive phenomenon.
Đầu mục:0
(Lượt lưu thông:0)
|
|
3
|
Le rôle de la pause dans l’acquisition de la première syntaxe en français / Christelle Dodane,Karine Martel,Angelina Nunes de Vasconcelos.
// LANGAGES N° 211 (3/2018) 2018.p. 61-80 In order to better understand the role of the pause in the emergence of syntax in the acquisition of French, we analyzed the first two-word combinations in a longitudinal study gathering the productions of two French monolingual children, recorded between 15 and 25 months in interaction with their parents. Findings point out that the criterion of pause is very important in the construction of the first syntax, but that it must be studied relatively to other prosodic cues, such as the lengthening of the last syllable of each word and the nature of the pitch. In the lack of grammatical words, which are characteristic of the first word associations, these different parameters contribute to bring closer and reinforce the semantic cohesion within the utterance. Moreover, the data confirm the existence of a transition period of producing SSWUs (Successive Single-Word Utterances) before realization of a majority of typical two-word utterances.
Đầu mục:0
(Lượt lưu thông:0)
|
|
4
|
Prosody in the processing of english sentences = Vai trò của ngôn điệu trong quá trình xử lí câu tiếng Anh / Nguyễn Thùy Dương
// Tạp chí Khoa học ngoại ngữ tr.3-14 Ngôn điệu (prosody) bao gồm các đặc điểm âm học siêu đoạn tính (độ dài âm tiết, cao độ, ngữ điệu, độ dài quãng ngh, v.v.) xuất hiện trong giao tiếp. Ngoài giao tiếp trực tiếp và đọc thành tiềng, ngôn điệu cũng xuất hiện trong đọc thầm dưới dạng ngôn điệu ngầm (implicit prosody). Một số nghiên cứu trước đây cho rằng ngôn điệu có thể ảnh hưởng đáng kể đến quá trình truyền đạt thông tin trong giao tiếp trực tiếp cũng như trong đọc hiểu. Thay đổi ngôn điệu có thể làm quá trình tiếp nhận thông tin trở nên khó khăn, và trong một số trường hợp có thể dẫn tới hiểu lầm hoặc hiểu sai thông điệp. Sử dụng ngôn điệu không phù hợp hoặc không nhất quán có thể tạo ra những rào cản trong giao tiếp và trong quá trình đọc hiểu. Bài báo này về vai trò của ngôn điệu trong quá trình xử lí câu, trong đọc thành tiếng cũng như trong đọc thầm. Kết quả phân tích tập trung vào tương tác giữa ngôn điệu và cú pháp, mỗi quan hệ giữa ngôn điệu và trí nhớ, và ảnh hưởng của ngôn điệu đến quá trình x lí và đọc hiểu câu
Đầu mục:0
(Lượt lưu thông:0)
|
|
5
|
|
|
|
|
|