Dòng Nội dung
1
Ngôn ngữ học tri nhận và ứng dụng trong dạy tiếng Anh = Cognitive linguistics and its implications for English language teaching / Bùi Phú Hưng. // Tạp chí khoa học ngoại ngữ Số 49/2016.
Hà Nội : Đại học Hà Nội, 2016
tr. 3-12

Dạy ngoại ngữ là một lĩnh vực khá phức tạp và gây ra nhiều tranh luận. Một số nhà nghiên cứu cho rằng việc học ngôn ngữ thứ hai hay ngoại ngữ không khác biệt với học tiếng mẹ đẻ (L1 = L2). Tuy nhiên, một số khác cho rằng tiếng mẹ đẻ luôn có ảnh hưởng đến việc học ngôn ngữ thứ hai hay ngoại ngữ (L1 interference). Ngôn ngữ học tri nhận đã làm sáng tỏ một số vấn đề trong việc tiếp thu ngôn ngữ thứ hai hay ngoại ngữ; và đã đưa ra những khuyến cáo mà giáo viên cần lưu ý khi dạy tiếng Anh như ngoại ngữ. Bằng những ví dụ và mô hình minh họa cho các quan điểm của ngôn ngữ học tri nhận và trình bày các nghiên cứu trên thế giới, tác giả bài viết này đã phác họa và giải thích các hiện tượng ngôn ngữ và rút ra kết luận về việc ứng dụng ngôn ngữ học tri nhận trong dạy tiếng Anh.

2
现代汉语“从……到……”格式考察 = Research on the Format of “Cong……Dao……” in Modern Chinese / Xing Xiang-wen; Jilin University of Finance and Economics; Shanghai Normal University. // 漢語學習 = Chinese Language Learning (Hanyu Xuexi) 2015, No.2.
2015.
p. 105-112.

The discourse and the tide of "Cong……Dao……" are described comprehensively in this paper.The discourse of "Cong……Dao……" presents three hierarchies which change from assertiveness to referential,"Dao" has the difference between verb and preposition.The tide of "Cong A Dao Z" is universal quantification expressions which covering all change of the main characters or the main thing in the event,"Cong" is a preposition,"Dao" is a verb,A and Z have the semantic properties of dominant or recessive[+ endpoint].

3
维吾尔语动词“t∫iqmαq”多义范畴的语义延伸机制 = The Semantic Extension Mechanisms of Uyghur“ t∫iqmαq ”Polysemic Category / Li Yan-ping; Language and Culture College, Xinjiang Medical University. // 语言与翻译 = Language and translation No. 2, 2015.
新疆维吾尔自治区乌鲁木齐市 : 语言文字工作委员会, 2015.
p. 39-42+48.

Polysemy is not a universal and significant language phenomenon in every language,but also it has become one of the focuses concerned by linguists.From cognitive linguistics angles,this paper explores the semantic extension mechanism of Uyghu"r t∫iqmαq "polysemic category,and reveals the process and related senses of its semantic network by means of the perspectives of image schema,metaphor and metonymy.

4
维吾尔语动词“t∫iqmαq”多义范畴的语义延伸机制 = The Semantic Extension Mechanisms of Uyghur“ t∫iqmαq ”Polysemic Category / Li Yan-ping; Language and Culture College,Xinjiang Medical University. // 语言与翻译 = Language and translation No. 2, 2015.
新疆维吾尔自治区乌鲁木齐市 : 语言文字工作委员会, 2015.
p. 39-42+48.

Polysemy is not a universal and significant language phenomenon in every language,but also it has become one of the focuses concerned by linguists.From cognitive linguistics angles,this paper explores the semantic extension mechanism of Uyghu"r t∫iqmαq "polysemic category,and reveals the process and related senses of its semantic network by means of the perspectives of image schema,metaphor and metonymy.